...in Cyberspace!


Hi and welcome to "Frogprincess in Cyberspace"!!!
Are you a englishspeaking visitor? Please use the Google translation tool at the right side to get my blog in a few different languages.
Please notice that my text and photos are copyrighted and I prefer to not find them elswhere in the big cyberspace.
Thank you!!!

lördag 15 januari 2011

Stackars, stackars små fiskar...

...som bor i det kalla vattnet i den istäckta dammen här i trädgården.

Jo, det är kallt... Jag kan efter dagens äventyr intyga detta då jag inte vet vem av oss som blev mest chockade: Fiskarna som plötsligt fick se sprattlande ben i vattnet, eller Frogprincess som plötsligt kände hur isen under hennes fötter gav vika...
De frigolit-bitar som vi har i dammen och som håller en liten bit av vattenytan isfri hade återigen fått sig en knäck av snön vinden och ändå hamnat under isytan så vi gick ut för att lossa på dem. Jag gick lite för nära den som inte hade frusit fast så hårt och så sa det bara plums. Naturligtvis så skedde detta på de få kvadratmeterna där jag inte bottnar...
Nu har vi som policy här att ingen av oss går ut på isen när vi är ensamma så sambon stod bredvid när det hände och fick sig tyvärr ett gott skratt. Men han hann inte hjälpa mig upp. Det iskalla vattnet "brände" mot skinnet och jag fick bråttom in kan jag lova. Jag var dyngsur upp till bröstet.

MEN jag kan iallafall stoltsera med att jag var först med att bada ute i år!!!

En "Isvak". Pumpen ligger en meter under och pumpar upp vatten i den svarta slangen. När vattnet är på väg ner igen så drar den med sig luft ner som syresätter vattnet och håller en liten bit vatten öppet.

Här ligger båda isvakarna. Kortet är taget för ett par vintrar sedan och jag ställer mig frågan "Varför använder vi inte de röda bollarna mer?" Då hade vi hittat dem direkt...

Det är de här stackarna som jag förmodligen chockade ordentligt i dag. De ligger, eller låg, på botten i dvala och sover sig igenom den tunga vintern. Lite avundsjuk är man allt på dem...

5 kommentarer:

  1. Hejsan. Så mycket fisk du har där. Hoppas dom växer sje stora, Kram

    SvaraRadera
  2. Burr!!!!
    Jag är inte ett dugg avundsjuk på titeln "årets första badare".

    SvaraRadera
  3. jasså har du badat i år redan med massa söta fiskar vilken berättelse du delar med dig av
    hopps du ej vart mer förkyld nu
    vänligen mångudinnan
    http://selenesblogg.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Du är klart först med att bada, om än ofrivilligt! =) Hoppas du blev varm när du kom in!
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  5. Isch vad kallt! Klart du fick fart in snabbt.
    Kram

    SvaraRadera