...in Cyberspace!


Hi and welcome to "Frogprincess in Cyberspace"!!!
Are you a englishspeaking visitor? Please use the Google translation tool at the right side to get my blog in a few different languages.
Please notice that my text and photos are copyrighted and I prefer to not find them elswhere in the big cyberspace.
Thank you!!!

tisdag 16 februari 2010

Fakta om Frogprincess!!!

Så för alla, nya som gamla bloggvänner, tänkte jag ta mig i kragen och berätta lite om mig själv. Alltså: Lite spännande (?) FAKTA OM FROGPRINCESS:

Jag är född en oktober dag 1970 och växte upp i en liten dal strax söder om Jönköping.

Blev ca 156 möh. Fick en stor näsa, ljusbrunt långt hår, brun/gröna ögon, storlek M i kläder och 36 i skor... Nu får ni föreställa er, för något foto kommer aldrig att förekomma på den här bloggen. Jo förresten: siluettbilden här på sidan är faktiskt jag.

1997 flyttade jag upp till en stad i Västa götaland. Uppsläpad hit av mannen som i dag är min sambo sen samma år. Vi köpte ett hus på landet och flyttade dit.

Jag älskar djur. Vi har två katter: Evert och Ronja som jag tjatar friskt om här på bloggen. Och så har vi guldfiskar, guldidar, sandkrypare och koi-karp ute i vår trädgårdsdamm.

Familjen, förutom Sambon, kattena och fiskarna, består av 2 föräldrar (ibland kärleksfullt benämnda som "päronen") och Min bror med sin familj.

Trädgårdsarbete är en stor hobby. Med en tomt på ca 6000m2 så har jag lite att pyssla med och efter tio år så ser den fortfarande inte mycket ut för världen, men jag kämpar på. Funderar på att göra en hemsida där jag ska dokumentera trädgården, växter och miljöer. Dock fortfarande på funderingsstadiet. Närmsta projekt blir att göra klart miljön kring dammen och så ska jag planera för en örtträdgård.

Jag älskar att skriva. Det har inte alltid varit så. Mina stackars "snail-mail" vänner när jag var liten fick vänta i MÅNADER på svar. I dag skriver jag så fort jag får en penna eller ett tangentbord i handen. Kan väl kanske ses som ett missbruk i vissa lägen. I synnerhet när man borde göra annat. Jag har några "Snail-mail" vänner kvar iallafall och skriver regelbundet. E-post är ingenting jämfört mot ett riktigt brev med frimärke!!!

Jo... nu ljuger jag: Riktiga brev och bloggen med vänner är lika kul!

Det är absolut ingen ide att ni försöker byta några matlagningsrecept med mig! Jag KAN INTE laga mat (Och försök nu inte komma med frasen att "jodå, alla kan laga mat, bara man ger det lite tid") och jag ska för säkerhet skull skriva att JAG VILL INTE KUNNA HELLER! Jag har helt enkelt inget intresse. Det är sambons grej. Han sa att "Hade jag inte blivit mekaniker så hade jag blivit kock" och då tänkte jag att "Den mannen ska jag ha!".

Då tycker jag att det är betydligt roligare med att sylta, safta, och baka! Och så vill jag naturligtvis kunna odla den maten (grönsakerna då. En gris vet jag inte om jag skulle klara att ha och sen äta upp) som sambon ska tillaga.

Något annat som jag inte tycker om är sport! SM, EM, VM i diverse evenemang samt OS går fetbort! MEN Visst är det kul när Svenskarna lyckas. Jag kan förstå deras glädje över att ha tränat och kämpar så länge för någonting som är viktigt för dem och sen vinna. Då blir jag också glad.

I vissa sammanhang är det är också en sport har jag förstått: Att ha förmågan att glädjas med andra som lyckas. Men den sporten gillar jag och utövar jag!

Jag jobbar och har jobbat på en fabrik de senaste 20 åren med ett par korta uppehåll för studier. Komvux och högskolan (1 år, hoppade av). Jag har studerat för att jag inte trivts men har alltid kommit tillbaka som en bumerang gång efter gång. Och det har lönat sig med pauserna. Nu trivs jag kanonbra på jobbet och med mina vänner där!

Jag tycker inte om dagens konsumtionssamhälle. Att bara handla nya saker och slänga ut det gamla funktionella bara för att man tröttnat är inte min grej. Köper jag nya grejer så går jag gärna på loppis. Visst, de är inte fabriksnya men de är nya för mig. Och efter en djupdykning i min graderob för någon månad sedan så inser jag att jag ska nog ta och slita ut lite kläder innan jag går och köper nytt. Jag påbörjade för andra gången ett köpstopp vid nyår... men jag får nog anledning att återkomma till det där i ett senare inlägg. Jag har lite att bekänna...

Jag tycker om att läsa. Men det går i perioder. Jag har en hel bokhylla full med olästa böcker så det är väl egentligen bara att hugga in i någon bok och ge sig tid... Bland annat "Sagan om Isfolket" i 47 delar.

Jag är intresserad av "det okända". Jag gillar tanken på att det är inte slut när man lägger näsan i vädret/ trillar av pinn. Jag läser böcker/artiklar i tiningen / ser på tv / springer på hälsomässor och är nyfiken på den sortens saker. Har dock aldrig sett ett riktigt "spöke" men måste erkänna att jag är lite avundsjuk på dem som har... (Någon av er läsare som har erfarenheter?)

Jag älskar stenar. Spelar ingen roll om de är plockade ute i naturen eller är en ametist som jag köpt... Bygger gärna med sten ute i trädgården och kämpade länge för min tegelstensvägg i hallen. Naturmatrial av alla de slag är härliga att jobba med.

Jag försöker lära mig Yoga. Har gått några kurser på medborgarskolan och just nu har jag en nybörjar DVD som ligger och väntar på mig uppe vid tv:n. Det är med Yoga och promenader som jag håller mig i form.

Namnet "Frogprincess" har jag tagit mig efter att jag samlar på grodor. Jag har en hel hylla fylld med prydnadsgrodor i porslin, glas, metall, plast, trä... Det rör sig nog om ca 1000 stycken. Det finns en kvinna inte långt härifrån som har över 2000 så jag kunde liksom inte bli "Frogqueen".

Nu vet ni det!

21 kommentarer:

  1. Go Moss! Var ett tag sen..men nu får fingrarna jobba lite ;)
    bra skriver du!! intressant!
    ha det gott:)
    kram./månstråle

    SvaraRadera
  2. Hmmmm - Ja det var på tiden med en presentation =), Kul att få läsa den...

    SvaraRadera
  3. Vad kul att liksom få lära känna dig !
    Jagg inser att vi har en hel del likheter, men inte är lika i allt.
    Rejäl trädgård du har !
    Jag skulle också gärna ha stooooor trädgård, men så är det ju det där med skötseln...
    Jag har bytt ned mig i trädgårdsstorlek, och hinner inte med den jag har. =D
    Det okända är väldigt spännande, och jag tror jag har haft lite kontakt med ( från ) andevärlden, men känner mig inte särskilt mottaglig.
    Jag kanske har huset fullt med gastar, men bara märker den allra stökigaste ibland liksom... =D

    SvaraRadera
  4. Svar: Ja det ska bli så himla kul att åka utomlands 3 gånger i år.. Jag har ju bara varit utomlands 2 gånger i hela mitt liv (om man inte räknar Norge, Danmark och Åland) så det ska bli jättehäftigt =)

    Kram

    SvaraRadera
  5. roligt att få höra lite mer om dig, jag vet ju lite, men det är roligt att veta lite mer, tack ha en bra eftermiddag, kram biggan

    SvaraRadera
  6. Svar: Ja visst är "Are you smarter that a fifth grader" roligt att titta på =)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Oj, det var en hel del, det! :-D
    Kul att få veta lite!

    SvaraRadera
  8. Tyvärr blir det så när man flyttar en bit ifrån också.

    SvaraRadera
  9. Kul att läsa, nu är det bara mitt huvud som fortfarande jobbar på att luska reda på VAR du bor ;)

    Kram

    SvaraRadera
  10. vad bra att du skrev om dig själv
    jag delar ditt intresse för trädgård och stenar
    ha det gott

    SvaraRadera
  11. Åh, det var kul att läsa! Vi är "väldigt lika", konstigt och kul, har bara en altan dock. 43 unika, inte dåligt! Har fått för mig att du haft en annan blogg tidigare, men inte sett någon länk?
    Sv. Ja, för oss "åldringar" i alla fall och för resten, tja för dem är den väl ny.. :-)

    SvaraRadera
  12. Laga mat älskar jag. Ha det gott. Kram

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig presentation av dig!Finns mycket som jag känner igen från mig själv och så trevligt att du inte är speciellt idrottsintresserad, fast visst är det roligt när vi vinner...men inte sjutton har jag "trö" att sitta och se på det. Nej, det finns annat som är mycket roligare!
    Vad konstigt med reklamen...Kramiz

    SvaraRadera
  14. Godafton Froggprincess!

    Vad kul att få läsa lite om Dig!
    Känner någon här i Malmö som också samlar grodor.
    :)

    Förstår vad Du menar, Tycker själv att brev i kuvert med Frimärken (inte räkningar förståss) är mycket trevligare att få än mail, eftersom ett handskrivet brev är mer personligt.

    Ha en fortsatt fin Tisdagkväll! :)

    kram
    Stevie

    SvaraRadera
  15. Trevlig presentation....jag har också fått många nya besökare sedan jag bytte blogg :)

    SvaraRadera
  16. Vad roligt att få veta lite om dig, speciellt som jag är ny här :-)

    SvaraRadera
  17. Spännande att läsa lite mer om dig! =)
    Kramar

    SvaraRadera
  18. Wow! Så långt inlägg; duktiga du! Och TREVLIGA och intressanta du också :-)

    SvaraRadera
  19. Skriver som andra..skitkul att ha fått "lära känna" dig lite mer :) Tack för det!

    SvaraRadera
  20. Haha, vad jag skrattade när jag läste "Blev ca 156 möh. Fick en stor näsa, ...". Men intressant läsning!

    Du är i alla fall tre centimeter (och en halv...) längre än min bästa vän, det är ett plus. Haha. Det är viktigt med dessa 0,5... ^^ Och hur jag feltvättade jeansen ska vi inte tala om, haha. Glömde vända dem ut och in så det blev fula, vita "tigerränder". ^^

    SvaraRadera
  21. Jag är lika lång eller kort kanske man ska säga som dig och har samma skostorlek ;)

    SvaraRadera