...in Cyberspace!


Hi and welcome to "Frogprincess in Cyberspace"!!!
Are you a englishspeaking visitor? Please use the Google translation tool at the right side to get my blog in a few different languages.
Please notice that my text and photos are copyrighted and I prefer to not find them elswhere in the big cyberspace.
Thank you!!!

fredag 23 april 2010

Dammblobbar...

...det är iallafall vad jag kallar de här äckliga klumparna som flyter upp till ytan i dammen.



Det är förmodligen alger som nu klumpats ihop. När det är soligt och varmt är det mer klumpar och regn slår sönder dem. Om någon vecka så har vi fått i gång filterna och då minskar förekomsten av dessa radikalt.
Tills dess så går jag och håvar upp dem med hjälp av ett"evighetsfilter" till en kaffebryggare. En håv är alldeles för grovmaskigt och finfördelar klumparna igen.
Det frestar tålamodet ordentligt och ofta behövs en timma om dagen eller mer för att få upp det mesta vid kanterna (eftersom dammen är så stor).
Något positivt med detta är iallafall att jag kan använda algerna att gödsla mina blommor med. Desamma gäller när jag sköljer av filterna, vattnet därifrån vattnar jag med.
Det växer så att det knakar!!!

2 kommentarer:

  1. Ja, det brukar vara så...inget ont som inte har något gott med sig! kramiz

    SvaraRadera
  2. Jag gillar din damm :) men jag har alldeles för liten tomt. Jag har tänkt att den dag jag hittar mitt drömhus så ska det ligga vid vatten eller också ska jag gräva mig en damm :)

    SvaraRadera