...in Cyberspace!


Hi and welcome to "Frogprincess in Cyberspace"!!!
Are you a englishspeaking visitor? Please use the Google translation tool at the right side to get my blog in a few different languages.
Please notice that my text and photos are copyrighted and I prefer to not find them elswhere in the big cyberspace.
Thank you!!!

söndag 15 augusti 2010

Vilken kick...

...nu kommer jag att rensa kåken på säljbara saker!

Jag har just sålt min första pryl på tradera. En bok i från när jag gick på lärarhögskolan i Jönköping. Hon köpte den på "Köp nu" och jag förstår varför, jag hade lagt ut den snuskigt billigt. På Bokus.se kostar den ca 450 och jag begärde 120 på "köp nu"... Nåja, begagnat är ju värt mindre även om det är studielitteratur. Bättre att få någonting för sakerna än att de ligger här till ingen nytta.

Någon frågade varför jag slutade plugga.
Jag var helt enkelt inget ämne för att bli lärare. Jag tror inte att man kan lära sig att bli det, det är någonting man är från början. Att gå en utbildning ger en bara lite mer "kött på benen".
dessutom slå lurade jag mig själv. Jag ville bli svenska/engelska lärare för att jag älskar att skriva. Tänkte inte på att det inte var jag som skulle skriva utan mina elever...

Mina handledare som jag hade levde helt och hållet sig in i rollen som lärare, ständigt uppdaterade och i farten. Det krävdes total koncentration varenda minut och tankeskärpa att svara på frågor från eleverna utan betänketid.
Att hela tiden vara medveten om sina erfarenheter och upplevelser i livet kan användas i undervisningen. Jag lovar att de satt och filosoferade över sin kopp kaffe och tittade på den lilla bubblan som blivit efter att skeden vispat runt sockret och i sitt sinne tänkte de: "Och hur ska jag kunna använda det här i min undervisning???"

Nej, det var inte jag.
Jag är och förblir en drömmare som slinter i väg med tankarna på annat titt som tätt.
I bland på marken och i bland högt uppe bland molnen :-)
Och jag trivs fint med det...

4 kommentarer:

  1. Jag gissar att du skulle ha blivit en riktig bra lärare om du hade fortsatt. Men jag hade aldrig klarat av en massa ungar, som bara sitter med kepsarna och mobilerna igång. Du kanske ska tacka din lyckliga stjärna att det inte blev så för dig?

    Kram/Gilla

    SvaraRadera
  2. Läraryrket är inget för mej heller. Tacka vet jag fabrik så man slipper ta med jobbet hem. Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag har oxå provat på det där med Tradera men blev inte så imponerad... Kanske skulle göra ett nytt försök...

    SvaraRadera